Czy potrzebujesz mieć stronę internetową?

Pytanie w zasadzie proste, spędza jednak sen z powiek wielu osobom, będącym na początku krętej ścieżki, jaką jest rozkręcanie własnej firmy. Czy strona internetowa jest konieczna? Czy mogę poradzić sobie bez niej? Jakie przesłanki przemawiają za tym, aby taką stronę założyć? Na powyższe pytania odpowiedzieć można w trzech słowach: TAK, NIE, WIELE! U progu nowego tysiąclecia Internet był jeszcze nowością. Medium, służącym przede wszystkim do komunikacji, przekazywania podstawowych informacji i zapewniania rozrywki. Dziś wprawdzie wciąż spełnia wszystkie wspomniane role, jednak jego udział w życiu społecznym i wpływ na codzienne funkcjonowanie obywateli jest znacznie większy.

Polacy w Internecie na przestrzeni lat

Z Badań CBOS wynika, że od 2002 roku, odsetek dorosłych Polaków, korzystających z Internetu przynajmniej raz w tygodniu wzrósł z 17% do 67% (kwiecień 2017). Są to badania przeprowadzone na wszystkich grupach wiekowych, od 18 r.ż. poczynając. Dla przedsiębiorców najważniejsze są jednak zazwyczaj osoby w wieku od 25 do 55 r.ż., będące główną grupą docelową dla reklamodawców i realizujące większość konsumpcji krajowej. Wśród respondentów spełniających ten warunek, aż 84% zadeklarowało regularne korzystanie z Internetu.

To, co jest równie ważne dla właścicieli firm to fakt, że wśród ankietowanych, pracujących na własny rachunek, 97% stanowią użytkownicy Internetu. Oznacza to, że niemal 100% konkurencji korzysta z tego medium. Czy w związku z tym, będąc początkującym biznesmanem (albo bizneswoman), naprawdę możesz sobie pozwolić na nieobecność w Internecie?

Złap klienta online

Zastanawiasz się, jak dobrze zaprezentować swoją nową firmę? Jak nie tylko opisać swoją działalność, ale przedstawić długofalową koncepcję rozwoju, czy ideę stojącą za taką a nie inną formą robienia interesów? W Internecie nikt nie liczy znaków. Tworząc witrynę masz możliwość pełnej ekspresji (naturalnie tak długo, jak jest ona zgodna z prawem), wyrażenie siebie i przedstawienia swojej oferty w sposób jasny i zachęcający, nie będąc ograniczonych przez skromną przestrzeń tak zwanej „połówki”, wykupowanej w prasie tradycyjnej.

Internet jest znacznie wygodniejszy od tradycyjnych mediów, nie tyle dla przedsiębiorców, ale także dla klientów. Możliwość spokojnego zapoznania się z metodami działania firmy, cennikami, opcjami rozwiązań i zrobienie tego w zaciszu własnego domu jest dziś dla konsumentów bardzo istotna.

Coraz więcej klientów korzysta również z zakupów online. Wygoda, mnogość dostępnych produktów i usług, nieograniczony czas na decyzję i porównywanie wybranych artykułów powodują, że e−commerce jest w tej chwili jednym z najszybciej rozwijających się obszarów sprzedaży. Dane na koniec roku 2015, dostarczone przez Twenga Solutions wskazywały, że wśród użytkowników Internetu w Europie, aż 2/3 dokonuje zakupów online. W Polsce natomiast, według badania CBOS z kwietnia 2017 współczynnik ten wynosi 81% wszystkich internautów.

Reklama w Internecie

Zgodnie z raportem IAB 2016/2017 wydatki na reklamę w Internecie wzrastają stopniowo z roku na rok. W 2011 r. było to tylko 16% całkowitego budżetu reklamowego w Polsce, zaś estymacje na ten rok wskazują, że możemy spodziewać się już 30% udziału. Najbardziej stabilnym medium jest wciąż telewizja, która pochłania około połowy rocznych budżetów reklamowych, Internet natomiast w większości przejmuje środki, przeznaczane wcześniej na promocję w radio, czy prasie. Te dane dotyczą jednak głównie dużych i wielkich przedsiębiorstw, co wynika przede wszystkich z wysokich kosztów zakupu powierzchni reklamowej w TV. Znacząca jest także grupa docelowa, do której reklama jest skierowana. Jeśli przykładowo produkty danej marki kupowane są przede wszystkim przez osoby w wieku do 35 roku życia, to najlepszą ścieżką dotarcia do nich jest właśnie Internet, z którego korzysta między 96% a 100% tej grupy wiekowej.

Reklama online ma również kilka innych zalet, spowodowanych głównie rozwojem technologicznym. Rozpowszechnienie się łatwego dostępu do szybkiego Internetu, urządzeń mobilnych oraz ogólna cyfryzacja społeczeństwa powodują, że zasięg reklamy Internetowej zaczyna powoli dorównywać spotom telewizyjnym. Dodatkowo, Internet jest jedynym środowiskiem medialnym, w którym reklamodawca ma możliwość bezpośredniego dotarcia do interesującej go grupy odbiorców, kierując przekaz reklamowy nie do ogółu społeczeństwa, ale do wąskiego grona, dla którego przeznaczone są jego produkty.

Wyżej wymienione działania mogą być wspierane poprzez zbieranie danych o użytkownikach odwiedzających stronę internetową firmy. Choć dane są skumulowane i anonimowe, właściciel witryny ma możliwość sprawdzenia jak zachowują się internauci na jego stronie, ile czasu tam spędzają, które obszary strony przyciągają największą uwagę i jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem. Dodatkowo, dzięki plikom cookies, firma może także dotrzeć ponownie do osoby, która już raz odwiedziła witrynę i zaoferować jej na przykład specjalną zniżkę, albo darmową dostawę, jeśli wróci na stronę i dokona zakupu.

Spektrum opcji i dróg dotarcia do konsumentów, oferowane przez technologie online jest tak szerokie i rozwija się z taka prędkością, że zgodnie z badaniami Zenith Publicis Media, ich klienci mają w tym roku wydać o ponad 11% więcej pieniędzy na reklamę internetową, niż w roku 2016. Oczywiście, nie można kupować reklamy online bez strony, na którą może ona przekierować…

Bez Internetu ani rusz

Chcąc dotrzeć do szerokiego spektrum klientów na rynku rodzimym, skorzystanie z Internetu wydaje się być instynktownie najlepszym wyjściem. Jeśli natomiast celem jest nie tylko dotarcie do polskich konsumentów, ale rozszerzenie działalności na inne rynki światowe, to jest to nie tylko najlepsze możliwe wyjście, ale wręcz jedyne. Choć do pewnego momentu posiadanie strony internetowej wiązało się z pewnym prestiżem, w tej chwili jest to raczej konieczny element strategii biznesowej i marketingowej.

Patrząc na dane liczbowe, procent konsumentów w Internecie, robiących zakupy online, korzystających z poczty elektronicznej, portali społecznościowych i komunikatorów, popularne w pierwszej dekadzie trzeciego tysiąclecia stwierdzenie „Jeśli nie ma cię w Internecie – nie istniejesz!”, przestaje być śmieszne, a zaczyna być rzeczywistością.

Nie zwlekaj! Szkoda życia :)

Napisz do nas już dziś: biuro@einstytut.pl

lub zadzwoń (9.00-17.00): +48 883 779 881